POMYSŁY NA ZABAWĘ

Opowiedzmy razem historię, czyli jak razem z dziećmi stworzyć scenariusz i opowiedzieć przygodę

Dzieci uwielbiają opowieści, zwłaszcza takie, w których kreowaniu biorą aktywny udział. Przekonałam się o tym wielokrotnie, bawiąc się z moim synem. Nasze najbardziej udane (i najdłuższe zabawy) to te, w których wspólnie przygotowywaliśmy scenę i tworzyliśmy opowieść. Wiem, że niektórzy nie przepadają za opowiadaniem historii i nie czują się mistrzami słowa, ale uwierzcie – wystarczy tylko trochę animować grę, a dziecko samo będzie podpowiadać, jak powinien wyglądać scenariusz i jakie są kolejne kroki we wspólnej przygodzie.

O czym musisz pamiętać przy opowiadaniu historii

Najważniejsze, o czym musisz pamiętać:

1. Opowieść jest tym ważniejsza dla dzieci, im bardziej mogą się w nią zaangażować i poczuć jej częścią. Poza tym, to ułatwienie dla Was – dzieci to kopalnia pomysłów, więc będą podpowiadać, co ma się wydarzyć.

2. Nie ma złych historii. Możesz być czasem zaskoczony tym, jak toczy się fabuła, ale w gruncie rzeczy, to nie konkurs na najlepszą i najbardziej spójna opowieść, liczy się, że spędzacie razem czas.

3. Łatwiej opowiadać historię, jeśli masz pod ręką akcesoria, bo wówczas możesz się oprzeć na wyglądzie bohaterów, ich cechach, przygodach zaczerpniętych z bajek itp.: świetnie się do tego nadają teatrzyki cieni, pacynki, maskotki, kostki do tworzenia historii lub zestawy konstrukcyjne.

4. Wyznacz ramy. Wejdź w rolę autora i przygotuj się do opowiadania. Historia to opis wydarzenia, ustalonego w czasie i miejscu – wyznaczając ramy opowieści i nakreślając postaci bohaterów ułatwiasz sobie zadanie.

Tworzenie scenariusza krok po kroku

Dziś chciałam Wam pokazać, jak spędziliśmy nasze sobotnie popołudnie. W cudzysłowach znajdziecie fragmenty prawdziwej opowieści, która powstała w trakcie naszej zabawy, a której autorem jest mój przedszkolak. Nie mam zbyt wielu zdjęć, bo mogłam je robić tylko podczas układanie scenerii – potem miałam już pełne ręce roboty 🙂

  1. W pierwszym kroku tworzymy świat. Opisujemy, co się w nim znajduje, jak działa i jakie są postaci. To bardzo ważny element naszej zabawy, który wyznacza ramy opowieści.

„Kto posłucha dzisiaj opowieści o królewnie, dzielnych rycerzach oraz niezwykłych smokach. Najważniejsze w tej historii będą magiczne ważki. Kiedy ludzie lub małe smoki mają kłopoty, pomagają im magiczne ważki.”

  1. Bardzo ważny jest cel naszej historii, który jest ustalany na samym początku. Musi istnieć temat, problem i rozwiązanie tego problemu. Jeżeli będzie to zdobycie skarbu, to uzgadniamy, co jest skarbem, jak można go zdobyć i jakie przeciwności lub niebezpieczeństwa trzeba przy tym pokonać.

„Naszym skarbem będzie magiczne złoto. Tylko królowa wie, gdzie jest skarb, ponieważ powiedziały jej o tym jej przyjaciółki ważki.”

  1. Wybieramy postaci – figurki, które będą brały udział w naszej opowieści. Ustalamy też, które z nich będą dobre, a które złe.

„Dwa smoki jeden dobry drugi zły, królowa i magiczne ważki, zły rycerz, dobry mag, który mieszka w domu na drzewie i pomaga królewnie.”

DSC02469

  1. Następnie budujemy scenę, układając ważne miejsca, które mogą się pojawić w naszej historii. Do tworzenia naszej sceny wykorzystaliśmy głównie elementy zestawów Playmobil, bo akurat one nam się świetnie sprawdzają, a uzupełnieniem są klockami LEGO oraz wszystko inne, co nam (lub naszemu synowi) wpadanie w ręce. W historii będącej ilustracją tego artykułu były 3 ważne miejsca:
  • Jaskinia gdzie został ukryty skarb.

„W jaskini znajduje się skarb, który strzegł straszny szkielet wielkiego morskiego wieloryba, pochodzący z czasów, kiedy był tam ocean. Po drodze do skarbu trzeba przejść przez fontannę z magiczną wodą. Tylko osoba, która napije się wody z fontanny, może zdobyć skarb.”

  • Most nad jeziorem z groźnymi krokodylami

„Krokodyle pilnują mostu, ale ktoś, kogo przyjaciółmi są ważki, może przejść przez ten most.”

  • Domek na drzewie dobrego maga wraz z otaczającymi go zwierzętami, będącymi jego przyjaciółmi.

„W domku na drzewie mieszka mag. To on powiedział królewnie, że musi napić się magicznej wody. Z magiem lubią przebywać zwierzęta i aby przejść bezpiecznie należy przynieś dla nich dary”

DSC02476

  1. Zaczynamy opowieść. W opowieści ważna jest nasza rola, czyli kogoś, kto animuje część bohaterów i jednocześnie jest mistrzem gry, dbającym o to, aby opowieść przebiegała bez zakłóceń. Zadawaj dużo pytań. Zadając pytania tworzysz opowieść: czy smok był dobry, czy zły? Jakie magiczne moce miał czarodziej?

Nakreśliliśmy już drogę, którą przejdą nasi bohaterowie – ona w trakcie zabawy będzie się jeszcze zmieniać, pojawią się też wątki poboczne, których nie planowaliśmy. Np.: poznałam historię konfliktu liska z wilkiem o to, kto może mieszkać w lesie lub też historię złego smoka.

„Smok był kiedyś bardzo mało szanowanym Smokiem i nikt z nim nie chciał się bawić. Ponieważ nikt go nie lubił, to on się stawał coraz bardziej zły. Teraz mieszka na pustkowiu i czeka na nieostrożnych podróżnych.”

Bohaterka i jej smok przyjaciel sprawiają, że zły smok przestaje być zły, dzięki temu, że zaczynają się z nim bawić.

  1. Szczęśliwe zakończenie. Nasz bohater w trakcie tej drogi poznaję przyjaciół, dzięki swoim cechom udaje mu się przejść przez całą drogę, zdobyć skarb, a na końcu zmienić świat na lepszy.

DSC02484

Akcesoria do zabaw scenariuszowych

Historia i zabawa, która posłużyła mi, jako ilustracja dla tego wpisu zajęła ponad 3 godziny w sobotę.  Wykorzystaliśmy między innymi zestawy konstrukcyjne Playmobil, które podobnie jak LEGO są zaprojektowane wokół konkretnego tematu i tworzą miniaturowe światy (np. piraci, rycerze, straż pożarna, policja itp.), ale mają tę zaletę, że nie rozpadają się tak łatwo, jak te zbudowane z klocków. Zestawy składają się z realistycznych i bardzo szczegółowych figurek, rekwizytów, elementów krajobrazu i wielu miniaturowych akcesoriów do figurek. Lubimy te zabawki, bo zachęcają do korzystania z wyobraźni, pozwalają tworzyć wspaniały, wymyślony świat, w którym rozgrywają się różne przygody, które odzwierciedlają (lub nie) rzeczywiste sytuacje życiowe. Równie dobrze możecie jednak wykorzystać jakiekolwiek inne zabawki lub akcesoria. Polecam też wszekiego rodzaju teatrzyki lub kostki do storytellingu.

Warto wspólnie opowiadać

Przede wszystkim jednak lubimy opowiadanie historii. Kiedy dziecko opowiada historię, to przejmuje kontrolę nad kreowaniem rzeczywistości, uczy się opisywać wydarzenia i uczucia, jakie towarzyszą bohaterom. Poprzez historie dzieci ujawniają swoje wewnętrzne przeżycia i problemy, dlatego warto posłuchać, o czym jest historia, aby dowiedzieć się, co je aktualnie zajmuje, trapi i jakie są ich doświadczenia. Słuchanie opowieści pomaga dziecku wyobrazić sobie postaci, miejsca, fabułę, zamiast oglądać je na ekranie. To zwiększa kreatywność i swobodę myślenia. Opowiadanie historii to odwieczna tradycja, która jest częścią dzieciństwa.

Fot. tytyłowaFotolia, ©WaffleBoo

Dodaj komentarz